Scandic vinner Fairtrade Challenge för andra året i rad

| 29 oktober, 2016 | 0 Kommentar

scandic

Fikatävlingen Fairtrade Challenge gick nyligen av stapeln och med 63 391 fikadeltagare fördelat på 80 hotell från Malmö till Kiruna knep Scandic förstaplatsen i kategorin Out of Home för andra året i rad. Scandic har deltagit i fikapausen sedan den startade 2009 och årets resultat var det bästa någonsin.

Fairtrade Challenge arrangeras för att uppmärksamma odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får bättre ekonomi, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning genom att välja Fairtrademärkta produkter.Fairtrade innebär också att odlaren får en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, t ex genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket.

– För oss är hållbarhet i fokus i allt vi gör, varje dag och då inte bara med tanke på miljön utan också det ansvar vi har som stor, nationell kedja och arbetsgivare. Jag är jätteglad att så många fikade med oss och jag är stolt över våra medarbetares insatser, säger Lena Bjurner, HR- och hållbarhetsdirektör, Scandic Hotels Group.

Scandic har serverat Fairtradekaffe sedan 2006 och genom att då vara tidigt ute och köpa in stora volymer avspeglades det i Sveriges importstatistik. Idag finns förutom kaffe även Fairtrademärkt godis och bananer att köpa i Scandics hotellshopar i hela landet.

– Det är fantastiskt att så många ville ta tillfället i akt och fika Fairtrade-märkt och därmed sätta fokus på de människor som odlar och producerar våra varor. Scandics engagemang skapar möjligheter för odlare och anställda, att med egen kraft, förbättra sina arbets- och levnadsvillkor säger Johannes Hartvigson, verksamhetsledare för Fairtrade Sverige.

Totalt deltog 540 000 fikasugna i hela Sverige fördelat på 11 000 pauser över hela landet. Med Out of Home menas det som konsumeras utanför hemmet, på hotell, caféer, restauranger och övrig catering.

Postat i : Hotellnyheter
×

Skicka en kommentar