Sweden Hotels låter tjejerna stå på toppen

| 5 juli, 2016 | 0 Kommentar

Sweden Hotels

Från och med idag är det två starka kvinnor som kommer stå på toppen av Sweden Hotels. Jenny Bänsch Larsson, 45, är ny styrelseordförande för hotellkedjan Sweden Hotels. Tillsammans med nuvarande VDn Eva Palmgren ska de nu få kedjan att växa ytterligare. 

Efter drygt ett decennium vid rodret lämnar nu den tidigare styrelseordföranden Fredric Öhman över ordförandeklubban.

– Efter mina elva år på posten lämnar jag nu med varm hand över rodret till Jenny, säger Fredric.

Jenny har lång erfarenhet från branschen och var exempelvis Sveriges yngsta hotellägare när hon redan som 21 åring tog över Hotel Continental i Halmstad. Nu satsar hon till hundra procent på sitt nya uppdrag som styrelseordförande för kedjan.

– Det finns många duktiga tjejer i branschen men alla kommer inte riktigt fram. Det vill vi ändra på och vi hoppas nu att vi inom Sweden Hotels kan föregå med gott exempel. Tillsammans blir jag och Eva Palmgren (VD) ett starkt team som frontar kedjan, säger Jenny Bänsch Larsson, ny styrelseordförande för Sweden Hotels.

Hon beskriver sig själv som prestigelös och nyfiken.

– Jag har lätt för att lära och har inga problem med att ändra mig om jag inser att jag har fel. Det är inte min åsikt som är det viktiga utan kedjans utveckling, säger Jenny.

Hotellbranschen har precis som övriga branscher oftast män i toppen och duktiga kvinnor i den dagliga verksamheten.

– Vi hoppas kunna vara kvinnliga förebilder för branschen och stärka fler kvinnor till att våga ta ledande positioner i hotellnäringen, säger Eva Palmgren VD på Sweden Hotels.

Jenny berättar att Eva har gjort ett fantastiskt jobb hittills och att de nu kommer bli ännu starkare i sitt gemensamma samarbete.
– Eva är fantastiskt omtyckt och lägger ner enorm kraft och energi på Sweden Hotels och medlemmarna. Hon är en stor del i senaste årens fina utveckling. Eva lever verkligen för jobbet och tänker Sweden Hotels dygnet runt.

Utmaningen ligger nu i att arbeta framåt med de frågor som är viktigast för att fortsätta vara relevanta för nya och befintliga hotell. Och enligt Jenny har ramarna för vad en hotellkedja är suddats ut litet grann den senaste tiden.

– Även de stora kedjehotellen och de internationella kedjorna börjar leta efter mer personliga hotell. Men medan andra kedjor får anstränga sig för att vara gemytliga och personliga har vi det ofta redan inbyggt hos våra hotell, säger Jenny

– För oss håller det personliga alltid i längden, och det är det vi är. Vi är inga översittare, utan bygger den kedja som vi själva vill tillhöra, tillägger Eva.

Även om Sweden Hotels har det uttalade målet att växa kraftigt med avsevärt fler anslutna hotell de kommande åren är egentligen inte själva antalet det allra viktigaste för styrkan i kedjan.

– Det handlar inte om antalet hotell utan om vilka vi är, vad vi kan erbjuda hotellen i form av kunskap och erfarenhet, samt att hotellmedlemmarna bidrar med engagemang till kedjan, säger Jenny.

Istället för att nöja sig med alla de förmåner som ingår i kedjan arbetar Sweden Hotels hela tiden för ett gemensamt utbyte mellan hotellen med målet att skapa en kultur där alla drar nytta av varandra.

– Vi säger ofta att vi har Sveriges gladaste hotellägare och det är verkligen en fördel att vi har många engagerade och positiva hotellägare, fortsätter Eva.

Vad kan ni bli bättre på?

Kedjerädslan hos vissa hotellägare, som handlar om att de inte längre ska få bestämma själva, är kanske vår allra största konkurrent, säger Jenny

– Vi måste därför bli bättre på att kommunicera att det inte är så farligt att vara med i en kedja. Men vi jobbar kontinuerligt för att bli bättre på allt.

–Vi har också mycket på gång och går nu en spännande framtid tillmötes, avslutar Jenny.

Postat i : Hotellnyheter
×

Skicka en kommentar